Arkiv for kategorien ‘Bestyrelsen’

1. havevandring den 26/6

mandag, 11. juni 2012

Bestyrelsen går åretes første havevandring tirsdag den 26 juni mellem klokken 17 og 21.

Vi kigger på om haverne holder sig inden for de rammer og krav som vores Byggereglement og vores Ordensregler stiller.

Det er typisk nybyggeri, hækken og ukrudt der bliver kigget på.

Vi håber at træffe jer i haverne, da det er lidt sjovere at få en snak med jer,  i stedet for at give en skriftlig påtale.

Generalforsamling 2012

søndag, 11. marts 2012

Lørdag den 24. marts er der generalforsamling.

Indkaldelse er sendt ud på mail og med post til dem der ønsker dette.

Punkt 7 på dagsorden bortfalder, da forslaget ifølge folkeregisteret vil stride mod CPR-loven.

Vi har brug for hjælp til at sætte borde op og til at lave kaffe m.m. – så kom gerne i god tid.

Mvh
Bestyrelsen

Info om skolens byggeri

onsdag, 24. august 2011

Skolen er i gang med at bygge nogle midlertidige pavilloner, der skal bruges i stedet for den nedbrændte SFO.
Pavillonerne skal tilsyneladende stå der et par år.
Der bliver lukket af for passage gennem hækken på hverdage, når der arbejdes på området.

 

Avisartikel fra 5. juli

 

Havevandring d. 28/8

onsdag, 3. august 2011

Bestyrelsen går havevandring søndag den 28. august og starter kl 11.

Vi stater i nr 1 og når 84 og arbejder os ind mod midten af haveforeningen.
På denne havevandring læser vi også vandure af.

Vi har efter sidste havevandring skrevet om for høje og brede hække, da der er rigtig mange hække der er over de tilladte 2 meter.
Ja, faktisk er hækkene nogle steder over 3 meter !
Så få nu klippet den hæk ned og også ind, så feks. en brandbil kan komme forbi.

Med venlig hilsen
Din bestyrelse

Høje og brede hække

lørdag, 2. juli 2011

Til alle i Haveforeningen Enghave.

På havevandringen d. 19. juni bemærkede vi, at over halvdelen af alle haver har for høje eller for brede hække.

Hækkene må max være 2 meter høje (ved uenighed naboer imellem max 1,80 m).
Desuden skal de beskæres / klippes så meget i dybden, at de ikke rager ud og generer biler på grusvejene.

Vi vil gerne opfordre alle til snarest muligt at gøre noget ved dette.

Til orientering har hækkene godt af at blive beskåret langt ind til midten og blive luget for ukrudt i bunden, så de kan få nye kræfter og spire igen.
Mange steder i haveforeningen er hækkene over 80 år gamle.
Derfor skal hækkene passes meget, for at holde sig stærke nogle år endnu.

Venlig hilsen Bestyrelsen.

Havevandring 19/6

fredag, 3. juni 2011

Bestyrelsen går havevandring søndag den 19. juni.
(Dagen efter sommerfesten)

Vi starter kl 12 og går i to hold, hvor vi starter fra nr 1 og fra nr 83.
Så arbejder vi os ind, så vi forhåbentlig er ved de midderste haver ved 16 tiden.

I år går vi ind i alle haver, så hjælp os ved ikke at låse.

Bestyrelsen håber at mange vælger at være i haven, så vi evt. kan klare spørgsmål og en påtale mundtligt.

Hækkene er mange steder langt over 2 meter høje og meget brede, så få dem nu klippet !
Husk at hjørnegrunde skal klippes på to sider udvendigt.

I vores ordensregler står der hvordan haverne skal holdes.
Her er et uddrag:

Havegangene
Alle fælles havegange renholdes af medlemmerne ud for deres haver og indtil vejens midte.
Ydergangene renholdes af haveforeningens gartner.

Havehold
Haveforeningens arealer må kun anvendes til haveformål. Hver have i foreningen skal holdes og må ikke henstå som naturgrund.
Haverne skal holdes tilpas ryddede og holdes fri for ukrudt i tilstrækkeligt omfang, så omgivende haver ikke generes.

Havenummer
Hver have skal være forsynet med nummer ved indgangen.

Hække
Hækkene skal sikres rimelige vækstvilkår, fordi de er vigtige som skel mellem haverne.
Hække langs foreningens ydergrænse klippes og renholdes af haveforeningens gartner to gange årligt.
Hække omkring de enkelte haver, herunder hæk mod fællesgang, skal klippes to gange årligt.
Højden på hækkene må maksimalt være 2 m. I tilfælde af uoverensstemmelse mellem to medlemmer, er hækhøjden mellem haverne maksimalt 1,80 m.

Mange hilsner
Din Bestyrelse

Haveleje

lørdag, 2. april 2011

Nu er havelejen sendt ud til alle.
Regningen har forfaldsdato den 15 april.

Kasseren opfordre alle til at tilmelde sig automatisk betalings service !
Det lettere arbejdet en del og regningen bliver betalt til tiden 🙂
De der ikke er tilmeldt automatisk betalings service får et girokort tilsendt.

Med venlig hilsen
Kasseren

Forbud mod afbrænding

tirsdag, 29. marts 2011

Det er ikke længere tilladt at brænde haveaffald af i Århus Kommune og det gælder selvfølgelig også i vores haveforening.
Derfor er det punkt om at man kun må brænde af om  onsdagen fjernet i vores ordensregler.

Det er stadig tilladt at have “hygge-bål” i haven, så længe man bruger tørt træ og det ikke genere nogen.

Traileren med den blå presenning kan lejes for en dag for 25 kr.
Kontakt Jesper have 42.

Generalforsamling 2011

fredag, 11. marts 2011

Lørdag den 19. marts afholdes den årlige ordinære generalforsamling i haveforeningen.

Vi starter kl 13, men kom gerne før for at hjælpe med at dække op.

Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig, men du må meget gerne melde tilbage på vores Facebook gruppe om du kommer…så ved vi lidt om hvor mange er kommer.

Her kommer dagsorden og bestyrelsens beretning:

DAGSORDEN:

1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere
Dirigenten konstaterer lovlig indkaldelse af generalforsamlingen

2. Godkendelse af dagsorden

3. Fremlæggelse af og afstemning om bestyrelsens beretning

4. Fremlæggelse af og afstemning om foreningens regnskab for 2010

5. Fremlæggelse af og afstemning om foreningens budget for 2011

6. Opkrævninger ved vandforbrug m.v. Punkter v. kassereren

7. Fremlæggelse af indkomne forslag (se bilag fra Margit)

8. Kloakering.

9. Info fra bestyrelsen om følgende:
a) Ny affaldsbekendtgørelse 2010
b) Lågen med C.A. Thyregodsvej
c) Klipning af hække

10. Anmodning fra bestyrelsen om adgang til alle haver ved havevandring + forslag
til løsningsmodel

11. Konstituering af udvalg til:
a) Vejdag
b) Sommerfest
c) Æblemost dag

12. Valg til diverse tillidsposter (påbegyndes senest 16.30) : Formand + 2 x
bestyrelsesmedlem (Marianne og Jesper er på valg, Jesper genopstiller), 2. suppleant
(Hans) 2. revisor (Susanne) og revisorsuppleant.

13. Eventuelt

BESTYRELSENS BERETNING.

I skrivende stund har snevejret endnu en gang lagt sig som en kold dyne over Danmark, og på årets
første bestyrelsesmøde er vi enige om, at vinteren har været usædvanlig lang i år, og at vi snart
trænger til sol og varme, fuglefløjt og spirende haver.

Men indtil forårssolen kommer, kan vi glæde os over, at haveforeningen, inden kulden satte ind,
oplevede en sommer med masser af fællesskab, lange og tiltrængte vej-arbejdsdage, samt hyggelig
sommerfest og æblemostdag. Tak til alle, der gav en hånd med, i de ting der skulle gøres, og tak til
alle der bidrog med godt humør og initiativ. Regn og dårligt vejr gjorde vejprocessen besværlig, og
alligevel mødte rigtig mange op med skovl og trillebør. Vi kan især takke Phillip og Hans for at det
hele blev gennemført, for de knoklede stædigt på, længe efter at alle andre var gået hjem.

Desværre har vi også mistet et par medlemmer ret pludseligt i det forløbne år. I efteråret døde Erik,
og i starten af januar Suz. Begge har haft kolonihave herude i flere år og var meget aktive i vores
fællesarrangementer. Erik har desuden igennem tiden gjort en stor indsats som kasserer i
haveforeningen. Der blev naturligvis sendt blomster og en hilsen fra Enghave til familierne.

Bestyrelsen, hvoraf formand, kasserer og et bestyrelsesmedlem er nyvalgte, har igennem året haft et
godt samarbejde, præget af mange gode snakke og havevandringer. Det var dejligt at komme rundt
på besøg i haverne og inspirerende at se, hvor forskelligt vi hver især kan indrette vores små pletter
af paradis. Der var ikke mange store ting at sætte fingeren på, og de fleste bemærkninger handlede
om haveaffald og uklippede hække. Det er altid hyggeligt at træffe folk ”hjemme” og få en lille
snak med på turen.
Det eneste, der gør havevandringerne tiltagende besværlige er, at en del haver er aflåst, når vi
kommer rundt. Dette er ikke noget problem, når vi får tilsendt en nøgle eller en kode forinden, men
får vi ikke det, betyder det, at vi må komme igen en anden gang. I år betød det en masse
efterfølgende opringninger, nye aftaler og tre ekstra runder. Da vi er begyndt på obligatoriske
vandaflæsninger, er det blevet helt nødvendigt at komme ind i alle haver. Af samme grund er det
vigtigt, at alle medlemmer hjælper til med arbejdet.

Bestyrelsens diskussioner det sidste år har især omhandlet vores fælles ordens- og byggereglement.
Vi vil altid gerne behandle hver sag ordentligt og retfærdigt, men vi må også konstatere, at enkelte
haveejere til tider føler sig uretfærdigt behandlet. Der bliver flere og flere ansøgninger på større
huse, med former og tilbygninger, der er svære at opmåle og med rumfang der ligger helt ud til
kanten af det tilladte, ifølge reglerne for småhusbyggeri. Derfor kommer vi meget på arbejde, for
det er som bekendt den siddende bestyrelse, der skal tolke og beslutte i enhver konkret sag. Det
betyder nogle gange, at (til)bygninger må flyttes eller gøres mindre. Vi opfordrer derfor til, at alle
læser byggereglementet og sender overskuelige byggeansøgninger i god tid inden et nybyggeri
påbegyndes.

Om en måned mødes vi til den årlige generalforsamling, hvor vi håber på at se så mange af jer som
muligt. Det er god anledning til at hilse på hinanden her ved sæsonens start, og der er desuden
vigtige diskussioner og afstemninger på programmet. Bestyrelsen vil også informere om bl.a.
kommende kloakering og nye affaldsbekendtgørelser.
Til slut et varmt velkommen til alle nye haveejere. Vi glæder os til at tage fat på sommerhalvåret
med jer, nye som gamle, og vil slutte af med dette kinesiske ordsprog, der bringer håb til os alle:

”Vil du være lykkelig én dag, så drik dig fuld. Vil du være lykkelig ét år, så gift dig. Vil du være
lykkelig resten af livet, så bliv havedyrker”.

Venlig hilsen bestyrelsen (Jesper Dahlsgaard, Marianne Toft, Astrid Monsen, Lene Møller og Lotte Salling)

Nøgle til “smutten”

onsdag, 18. august 2010

Du kan nu købe en nøgle til lågen ud mod C.A. Thyregodsvej, også kaldet “smutten.”

Nøgler koster 40 kr og kan købes hos vores kasserer Astrid i nr 78.

Email:
Astrid(Snabel-A)HF-Enghave.dk

Mobil:
22 36 12 43

Havevandring

fredag, 23. juli 2010

Søndag d. 22. august går bestyrelsen havevandring.
Bestyrelsen vil på denne dag komme rundt og hilse på jer i jeres haver.
Vi håber, at så mange af jer som muligt vil være hjemme til en lille snak om haven.
Det er vigtigt at din havelåge ikke er låst, da bestyrelsen skal ind og se alle haver.
På vores hjemmeside www.hf-enghave.dk forefindes i øvrigt ordensregler og byggereglement.

Mange hilsner
Din bestyrelse 🙂

Kommende arrangementer

lørdag, 22. maj 2010

Sæt X i kalenderen følgende dage:

Lørdag d. 12. juni kl. 10: Vejdag.
Vejudvalget har, som aftalt på generalforsamlingen, fundet en løsning på vores vejproblem. Der er bestilt stabilgrus samt maskiner til arbejdet. Vi har brug for, at så mange som muligt møder op og giver en hånd med. For at få et overblik over, hvor mange der kan komme, vil det være dejligt, hvis I tilmelder jer hos Hans Bruun på mailadresse: hansbruunj@gmail.com eller tlf. 20869259 inden d. 5. juni. I er naturligvis også velkomne til at møde op spontant og hjælpe lidt til. Der vil blive serveret mad og drikke for det arbejdende folk.

Søndag d. 20. juni: Havevandring.
Bestyrelsen vil på denne dag komme rundt og hilse på jer i jeres haver. Vi håber, at så mange af jer som muligt vil være hjemme til en lille snak om haven.
På vores hjemmeside www.hf-enghave.dk forefindes i øvrigt ordensregler og andre oplysninger om haveforeningen.

Lørdag d. 26. juni: Sommerfest.
Tilmelding kommer senere…

Lørdag d. 19. marts, 2011, kl. 12: Generalforsamling.
I kan allerede nu sætte kryds i kalenderen for næste års general-forsamling, som, vanen tro, foregår på Åby Bibliotek. Indbydelse følger til foråret.

Vandregning er nu sendt ud

lørdag, 8. maj 2010

Nu er vandregningen for perioden efterår 2009 sendt ud med post og
email til dem der ønsker dette.

Beløbet bedes indbetales på haveforeningens bankkonto.
Reg. nr og konto nr. finder du på fakturaen.
Oplys gerne dit have nummer.

Regningen skal været betalt inden 25. maj.

Har du spørgsmål så kontakt Astrid på Astrid(Snabel-A)HF-Enghave.dk eller på mobil 22 36 12 43

Med venlig hilsen
Bestyrelsen

Ekstraordinær generalforsamling

tirsdag, 6. april 2010

Der afholdes ekstraordinær generalforsamling på Åby Bibliotek, søndag d. 11 april kl 14:00.

Der er kun to punkter på programmet.

  • Valg af formand
  • Tilføjelse til byggereglementet.

Da det ikke lykkes os at finde en formand på den årlige generalforsamling, står haveforeningen nu uden formand.
Bestyrelsen er på plads, vi mangler kun en formand !

Så var det ikke noget for dig? Eller kender du en…?

Med venlig hilsen
Bestyrelsen

Husk generalforsamlingen

onsdag, 17. marts 2010

Lørdag den 20. marts 2010 holder vi generalforsamling på
Åby bibliotek, Ludvig Feibergvej 7, 8230 Åbyhøj.
Vi starter kl. 12 og slutter formentlig senest kl. 16.

Dagsorden er sendt ud på email og post til dem der ønsker dette.
Har du ikke modtaget den, så skriv til hele-bestyrelsen(snabel-a)hf-enghave.dk

PS: Vi mangler en ny formand…..

Bestyrelsen