Bestyrelsesmøde 15/8-2023

Referat

1. Velkommen – siden sidst

Vi har hat en god sommerfest, et godt vis din have og mange i haveforeningen. Der har også vært vekslende vejr og arbejde i fælleshaven.

2. Kloak godkendelse – status

Alle haver der kunne klargøres er klargjort og de haver der ikke kunne klargøres bliver orienteret om at de selv har ansvaret herfra.

3. Skorstensfejer – status

Vi har skiftet skorstensfejer. Den gamle skorstensfejer har ikke villet acceptere at vi har skiftet skorstens skorstensfejer. Det er dog vedtaget ved GF og har været gennem juridisk afdeling i kommunen og der er nu styr på det.

4. Affaldsskur / Ø – fremtid, sortering:

Vi afventer krav fra kommunen vedrørende affaldssortering og indretning. Aktuelle løsning moderniseres, når vi kender behov for ny organisering af affaldsskur. Anne finder ud af om vi skal gøre noget i indeværende år.

5. Info til havelejere – husk på E-mail

Al info af betydning skal ud på mail og på hjemmesiden: Vi ser på om vi kan lave opdateret fællesmail som alle haveejere kan bruge i foreningen. (Henrik ser på det).

Vi vil som bestyrelse gerne bakke op om økonomi til fællesaktiviteter som arbejdsdage mv.

6. Byggeret have

Byggesag bliver fremlagt for bestyrelsen. Bestyrelsen er optaget af at al bebyggelse skal overholde haveforeningens byggereglement. Bebyggelse der ikke er godkendt skriftligt, kan potentielt gå ud over fællesskabet, da der er stor offentlig bevågenhed på ulovligt byggeri i kolonihaver generelt.

Det præciseres at al byggeri i kolonihaven skal godkendes skriftligt jf. haveforeningens byggereglement. Hvis det fremadrettet konstateres at der foretages ulovlig bebyggelse, skal det fjernes og udgifter hertil, skal afholdes af kolonihaveejer.

I den konkrete sag, er der tale om manglende overholdelse af afstand til skel, hvilket bl.a. kan føre til øget brandfare mv. Den byggeansvarlige indgår i dialog med haveejer om acceptabel løsning.

7. Økonomi

Alt kører som det skal.

8. Fællesbyg

Arbejdsgruppen kontaktes mhp. om der er noget vi kan gøre.

9. Grøntcontainer/hække mv.

Der kommer grøntcontainer 18-24/9.

10. Udlejning

Der er konstateret udlejning i haveforeningen, bla. Via Airbnb, 2 år i træk, senest indeværende sæson. Det fremgår af haveforeningens ordensregler at haver ikke må udlejes.

Sagen bliver fremlagt for bestyrelsen. Bestyrelsen er optaget af at beboelse i kolonihaveforeningens boliger, skal overholde haveforeningens ordensregler. Udlejning af haver i haveforeningen, kan potentielt gå ud over fællesskabet, da udgangspunktet for fællesskabet i haveforeningen er, at ejere af de enkelte haver også er brugere af haverne og en del af fællesskabet i haveforeningen.

Bestyrelsen præciserer, at der ikke må foretages udlejning.

11. Eventuelt

Vejudvalg: Det forventes at man indeværende år vil foretage små reparationer og vente med større vejarbejde til næste år.

Bestyrelsen