Så er vi i gang

29. april 2016

Vejfolket er nu i fuld gang med at køre og stampe grus.

imageimage

Kom endelig og giv en hånd med i dag.

Lørdag opfordres der til at man køre grus på de steder der mangler.

Søndag hvor det forhåbentligt er tørvejr skal alle hullerne med grus stampes. Kom og hjælp med at køre maskinen !

Mvh Vejudvalget

 

 

 

Så er der grus til vejene

25. april 2016

På fredag om en uge (den 29. april) lejer vi en stamper og vil gerne have hjælp fra et par af jer til at fordele og stampe – så lyt efter lyden fra på fredag og weekenden ud!

Indtil da er I meget MEGET velkomne til at køre grus ud i de huller i vejen, der irriterer DIG mest 🙂

Philip siger:
Det er vigtigt at rive lidt på vejen før der puttes grus på, så husk skovl, trillebør og rive.
Det er også vigtigt at tromle straks efter at gruset er blevet lagt, mens gruset er fugtigt.
– Tromle står i Have 66

Mange hilsner fra Vejudvalget

Tilmelding til Fuglekassebyggedag

6. april 2016

Årets første arrangement i FÆLLESHAVEN

 

Enghave’s helt egne fuglekassebyggere Peter (nr. 57) og Jacob (nr. 60) vil sammen med Aktivitetsudvalget afholde en dag hvor vi bygger fuglekasser til havens fugle.

Jacob og Peter har forberedt lidt og købt ind så hver tilmeldte medlem kan lave et par fuglekasser.

Vi starter kl. 13 lørdag den 16. april i FÆLLESHAVEN.

Aktivitetsudvalget vil koordinere arbejdesborder og tørvejr.

Hvis dem der har værktøj medbringer det og ellers kan vi nok låne af hinanden.
Værktøj der vil være godt at medbringe er:
Skrue-/boremaskine med bor/bits.
Sav og vinkel.
Skruetrækker til Torx.
Blyant og tommestok.
Og en hammer

Da det koster lidt at købe ind, er der en deltagerpris 100 kr pr. tilmeldte.

Tilmelding kan ske på aktivitetsudvalget@hf-enghave.dk eller sms til 20 40 86 28.
Forudbetaling må meget gerne ske med MobilePay på samme mobilnr.

Er man lidt mere til kontanter kan man kontakte Jesper (nr. 42) eller Jacob (nr. 60)

Fuglekassebyggedagen er for børn og voksne.

Tilmeldingsfrist er onsdag den 13 april

Jacob, Peter og Aktivitetsudvalget

Infomøde om solcelleanlæg

5. april 2016

Arrangementet afholdes d. 19. april, kl. 17-19 hos Viva Energi, Anelystparken 43B, 8381 Tilst.

 

image

Så har vi fået en aftale i hus med Viva Energi, som gerne vil holde et arrangement, hvor vi kan komme og høre om solcelleanlæg til kolonihavehuse. De vil gennemgå de mest populære anlæg, og der vil være god tid til at besvare spørgsmål omkring anlæggene og evt. opgraderinger af eksisterende anlæg. Endvidere vil der være en lille forfriskning og en snack 🙂

Vi skal være mindst 10 deltagere, så tilmeldingen er bindende og skal gives senest d. 15/4 på aktivitetsudvalget@hf-enghave.dk, da vi skal melde tilbage, hvor mange vi kommer.

I skal selv sørge for transport til Viva Energi, Anelystparken 43B, 8381 Tilst.

Vi håber mange har lyst til at deltage 🙂

De bedste forårshilsner

Aktivitetsudvalget

Åbning af vand

29. februar 2016

I morgen er det den 1. marts og dagen hvor vandet åbnes.
Flere har kontaktet mig ang. hvornår det sker i morgen. Der kan jeg kun svare at det sker hurtigst hvis jeg får noget hjælp.

At åbne for hovedhanen tager ikke tid. Men inden da er jeg rundt i alle haver for at tjekke om man har husket at lukke i brønden.
Det kunne jeg godt bruge en hånd til, så kontakt mig gerne.

Det er folks eget ansvar at der er lukket i brønden

Når vi så har åbnet for vandet skal i huske at lade det løbe et godt stykke tid før i begynder af drikke det.

Det er stadig frostvejr, så åben ikke for tidligt.

Vandmanden
Jesper have 42
Mobil: 20 40 86 28

Brand

14. februar 2016

Natten til i dag har der været ild i et kolonihavehus i vores forening.

IMG_2883

Der var ingen i huset, så der er “kun” sket materielle skader.
Branden er nok startet pga. et tændt og glemt bloklys.

I nogle kolonihaveforeninger har foreningen en fælles forsikring for alle huse. Det har vi ikke i Enghave – Så se at få bestilt den brandforsikring !

Ved en brand er det vigtigt at få kontaktet 1-1-2 hurtigst muligt. Hjælpen skal gerne kunne nå frem hurtigt.
Derfor se at få klippet hækken ind
Det altså dumt hvis naboens hæk er for bred til at en brandbil kan komme frem hurtigt.

Er man vidne til en brand og ikke selv kan få fat på det uheldige medlem, må man gerne kontakte bestyrelsen. Så kan vi prøve at få fat på medlemmet.

IMG_0629Et andet problem er vores adresse. Hvad er vores adresse? Det staves jo på mange måder??

  • Havef. Enghave
  • Enhaven, Haveforening
  • Haveforening Enghave
  • Enghave
  • HF Enghave
  • Sikkert flere…
  • Eller skal man skrive St. Blichers Vej 42?

Jeg havde i dette tilfælde hvor de skal ind via p-pladsen nok valgt den sidste.

Bestyrelsen arbejder allerede på at få styr på vores adresse.
Så den på sigt kommer til at hede: “Haveforeningen Enghave” efterfulgt af have nr.
Bestyrelsen/Jesper

Indkaldelse til den årlige generalforsamling

6. februar 2016

Kære Enghavebeboer !

Du indkaldes hermed til den årlige generalforsamling i HF Enghave, der i år finder sted søndag den 6. marts fra kl. 14:30-18:00 (senest) på Åbyhøj Bibliotek.

På dette års generalforsamling skal vi bl.a. vende opsparing til kloakering samt stemme om muligheden for at bygge op til 50m2 i forlængelse af byrådets tilladelse til udvidelse.
Derudover skal vi finde to nye bestyrelsesmedlemmer til henholdsvis
kasserer og almindeligt bestyrelsesmedlem.

Vi håber derfor, at se så mange som muligt på dagen.

Dagsorden, regnskab, budget og balance er sendt på email eller med brev til dem der har valgt det.

 

Vi glæder os til at se dig den 6. marts på Åbyhøj Bibliotek.

De bedste hilsner
Bestyrelsen HF Enghave

Glædelig Jul

24. december 2015

(Billede fra 26/12 2014)
Billede fra 2014

Endnu ikke 50m² huse i Enghave

5. december 2015

Aarhus byråd har onsdag tilladt flere private og kommunale haveforeninger at ændre deres byggevedtægter til en husstørrelse fra max 40 m² til max 50 m².
Grunden hertil er et evt. muligt behov for tilbygning af badeværelse i forbindelse med kloakering.
Link til beslutning

En sådan byggeudvidelse er IKKE gældende i Haveforeningen Enghave, før vi eventuelt på en generalforsamling skulle vedtage nye retningslinjer i vores byggereglement.


Bestyrelsen påtænker at tage punktet med på dagsorden på Generalforsamlingen d. 6. marts, 2016.
Alle andre medlemmer har ligeledes mulighed for at indsende forslag til dagsorden omkring ændringer af byggereglementet.

Bestyrelsen

Dato for Generalforsamling 2016

4. december 2015

I 2016 afholdes den årlige Generalforsamling i Haveforeningen Enghave

Søndag den. 6 marts kl 14:30
på Åbyhøj Bibliotek

Sæt Kryds I Kalenderen

Så sæt allerede nu kryds i din kalender.

Indkaldelse med dagsorden udsendes i februar.

Alle er velkomne til at komme med indkommende forslag, som skal sendes til bestyrelsen inden 1. februar

Tømning af vandrør

17. november 2015

Nu kommer frosten og snart lukkes der for vandet.

På fredag (20. november) vil Stefan og jeg blæse rør ud mod betaling.

Vi puster kun rør ud denne ene dag.
Prisen er 50,- kr hvis det kun er udendørs vand
Og 100,- kr hvis også er inde.

Man behøver ikke selv at være hjemme.

Penge + evt. nøgle lægges et aftalt sted.
Betalingen kan også ske på MobilePay (20408628)

Hvis du ønsker at vi puster dine rør tomme for vand så kontakt Jesper.

Mobil: 20 40 86 28
Mail: Jesper@HF-Enghave.dk

Hvis du selv vil tømme dine rør finder du guiden: her

Mvh
Stefan nr 40 og Jesper nr 42

Tak for kolonihave sæsonen 2015

1. oktober 2015

Sommeren forbi

Det var så endnu en sommer i Enghave. Sommer og sommer… men selvom vejret nu er skønt er det blevet 1. oktober, som ifølge vores ordensregler betyder at sæsonen nu er slut.

Ude i virkeligheden (Aarhus Kommune) har man ændret på hvornår man må være i haverne.
Dette gælder ikke Enghave.

HUSK:
At flytte jeres adresse med hjem.
At betale vandregningen

OBS:
Vores skraldespande bliver tømt for sidste gang på mandag.
Vandet bliver lukket 1. december – men du skal selv “puste” dine rør ud.

Bestyrelsen

Vandregning 2015

21. september 2015

Så er vandregningen landet i din mailboks/brevkasse, hvis du altså har haft et vandforbrug i år.

Husk at få den betale til tiden og hjælp derfor den gode kasserer bedst muligt.

Hvis der er problemer så send en email til thomas@hf-enghave.dk

Tak og god aften derude

mvh Thomas

Kassereren arbejder hårdt

Grøntcontainer & havevandring 2. 2015

18. august 2015

Weekenden 5-6 september får vi igen en container til haveaffald.

Samme som sidst:
Har du rigtig meget haveaffald så vent til søndag og se om der er plads.
Ingen jord, sten, byggeaffald og bestyrelsesmedlemmer i containeren.
Hjælp med at hoppe og pakke containeren.

Onsdag den 9. september går bestyrelsen 2. havevandring.

Go’ have arbejdslyst
Bestyrelsen

have-affald

Udlejning ikke tilladt

10. juli 2015

Vi minder fra bestyrelsen om, at det, iflg. lejekontrakt og haveforeningens egen beslutning i øvrigt, IKKE er tilladt at udleje haver.
Haverne må udlånes gratis til eventuelle sommervandere eller lign, men ikke udlejes via AirB&B eller andre udlejningsinstanser.

Længerevarende udlejning er heller ikke tilladt. Ved udlån af haver i længere tid vil bestyrelsen rette henvendelse til ejeren af kolonihaven og vudere om der er tale om udlejning. Ved tvivls spørgsmål vil sagen blive taget op på næstkomende generalforsamling.

Bestyrelsen