Haveforeningens vandsystem bliver lukket fra d. 1. december 2017 til 1. marts 2018.
Hvis det ikke allerede er gjort, er det op til det enkelte medlem at få lukket i havens målerbrønd og få tømt eventuelle vandrør for vand, så man undgår frostsprængte rør.
Du har modtaget en email hvor du finder et oversigtskort over din have. Her skal vi bede dig påføre følgende vedr. din have:
Du bedes angive med en cirkel, hvor du ønsker placeringen af samlebrønden ifm. kloakeringen i 2021. Typisk vil det være der, hvor du i dag har placeret en septitank eller lignende. Se eksempel 1
Hvis du ikke har en septitank eller lignende, vil vi bede dig angive ved et eller flere X’er, hvor WC, bad og/eller køkkenvask/håndvask er placeret i dit hus. Se eksempel 2
Har du hverken toilet, bad eller vask i huset, bedes du blot indikere med en cirkel, hvor du gerne vil have samlebrønden placeret.
Send et billede retur til denne mailadresse (kloakering@hf-enghave.dk) eller aflever et fysisk eksemplar i Jespers postkasse i have 42 senest torsdag den 30. november. Såfremt du ikke besvarer inden fristen, vil Envidan ud fra deres bedste viden placere samlebrønden, hvor det passer bedst.
Eksempel 1
Eksempel 2
Med venlig hilsen
Kloakeringsudvalget HF Enghave
Jesper (42), Pernille (58), Stefan (40) og Thomas (55)
Aarhus kommune er ved at udarbejde en handleplan for kolonihaveområdet, hvor der bl.a. laves tiltag mod helårbeboelse, overbebyggelse og prisudvikling og udarbejdes et udkast for ny lejekontrakt for kolonihaver på kommunal jord.
Handleplanen er pt. sendt i høring. Du kan læse mere om handleplanen, høringen og deadline for eventuelle høringsvar her (se bokse i højre side).
Bestyrelsen har ikke indsendt høringssvar, da handleplanen primært retter sig mod kolonihaver på kommunal jord, hvilket Haveforeningen Enghave ikke er.
Igen i år tilbyder Stefan (40) og Jesper (42) at blæse jeres vandrør tomme mod betaling.
Vi bruger trykluft og har også en dykpumpe med, hvis der er behov for at tømme brønden.
Det er meget forskelligt hvor lang tid det tager i de enkelte haver.
Vi tager en fast pris på 100,- kr for den første vandhane og derefter 30,- kr pr. vandhane og wc.
Ønsker man at frostsikker afløb og wc med glycerin koster det 10,- kr. pr. vandlås.
I år har vi valgt at gøre det mellem den 1. november og 8. november.
Da Stefan har lidt rejsetid, kan vi ikke rykke så hurtigt ud som de andre år, derfor krydser vi fingre for at der ikke kommer hård frost inden, en smule nattefrost gør ikke noget.
Man kan evt. åbne meget lidt for ens udendørs vandhane, så den drypper lidt og dermed ikke fryser til.
Da Stefan ikke kan hjælpe med at blæse i december, håber vi meget at flest mulige vælger at få det gjort i første omgang.
Anden gang der bliver mulighed for at få blæst rørerne ud, er lige efter 1. december, hvor foreningen jo lukker for vandet.
Da Stefan ikke kan hjælpe denne gang og fordi vi helst vil have flest muligt blæst ud på første runde er prisen her 200,- kr for den første hane og 30,- kr for de næste.
Skriv til Jesper hvad du ønsker at bestille.
sms 20408628 eller jesper@dahlsgaard.dk
Fælleshaven trænger til en oprydning og opstramning inden sæsonen slutter og vinteren kommer.
Derfor inviterer ’fælleshaveudvalget’ til fælles arbejdsdag, hvor vi samtidig benytter lejligheden til at markere afslutningen på sæsonen bl.a. med presning af æbler til most.
Det hele foregår i Fælleshaven lørdag d. 30/9 2017 fra kl. 10:00 – ca. 14:00
Vi har derfor brug for folk, der kan grave, luge, klippe, køre med trailer, rydde op, klappe på skuldre, bage kage, presse æbler og lave strøm.
Alle er velkomne!
Fælleshaveudvalget står for at låne/leje en æblepresser og byder desuden på øl og vand og hotdogs, hvis vejret er til det. Vi kan også varme vand til kaffe, hvis nogen bager en kage 😀
Tag meget gerne selv haveredskaber med!
Arbejdsopgaver, vi regner med at nå:
– Rydning af hækken ud mod vejen så haven bliver åbnet op.
– Genplantning af hæk ind mod nr. 14 og evt. andre steder.
– Alm. vedligeholdelse af hækkene dvs. klippe og luge under dem.
– Fjernelse af pissoir og køre andet affald på genbrugspladsen.
– Forbedre brændestablen, som er væltet.
– Plukke æbler og presse det til most.
Nu er det ved at være hverdag for alle igen, og solen lader endelig til at skinne over Danmark. Vi håber, at i trods den våde sommer, har haft en dejlig tid i jeres haver.
Sensommeren er også tid for årets 2. havevandring. Lørdag d. 2. september kommer bestyrelsen endnu engang på besøg i alle jeres haver. Denne gang aflæser vi også vandure, så vær opmærksomme på at der er fri adgang til vandbrøndene.
Op til havevandringen bestiller vi endnu en gang grøntcontainer. Den vil være på p-pladsen fra den fredag d. 25. august til mandag d. 28 august.
Aktivitetsudvalget inviterer til oplæg om permakultur i Fælleshaven d. 28. august kl. 16.30-18.30.
Vi får besøg af en nabo, som ved en masse om permakultur og gerne vil dele det med os i foreningen. Ved oplæggets afslutning vil der være mulighed for at grille i Fælleshaven til en omgang bring-your-own-aftensmad.
Der ligger en bunke stabilgrus på p-pladsen. Det er bestilt til reperation af havegangene, og man er velkommen til at tage grus derfra, hvis der er huller på havegangene, som skal fyldes op.
Torsdag d. 1. Juni:
Arbejdseftermiddag i fælleshaven fra kl. 16. Vi skal bl.a. samle bordebænkesæt, male skuret, stable brænde og gøre plads til nyt grillsted.
Lørdag d. 17. Juni:
Sommerfest for hele H/F Enghave arrangeret af Festudvalget.
Fredag d. 23. Juni:
Skt. Hans Aften og fællesspisning fra kl. 16. Tag dit bedste havespil med, som vi kan spille mens grillen gøres klar. Tag kød med til grillen og salat, brød og andet godt til fællesbordet. Vi spiser ml. Kl.18 og 19. Bål, sang og bålhygge kl. 19:30.
Lørdag d. 8. Juli:
’Vis mig din have’ dag fra kl. 10:00. Hygge i haverne i løbet af dagen og fællesspisning i fælleshaven om aftenen. Tilmelding senest d. 1. Juli til Sigrid sigrid.l.thorsen@gmail.com
Fredag d. 11. August:
Fredagsbar og fællesspisning.
I dag er der åbnet for affaldscontainerne. De bliver tømt første gang d. 3. april og derefter hver mandag.
Det vil være en hjælp, at du skubber dit skrald ud i hjørnerne af containeren, så pladsen i containeren udnyttes mest muligt. Husk også, at hvis der ligger skrald ovenpå containerne, bliver de ikke tømt.
Tag gerne fat i mig på 42 49 89 06, hvis du oplever problemer med containerne.
Inden for den næste måned vil du modtage årets første opkrævning fra Haveforeningen Enghave.
På generalforsamlingen, søndag den 5. marts, blev det besluttet af ændre antallet af opkrævninger fra 2 til 4 årlige opkrævninger. Fremover vil opkrævningerne have forfald 15. februar, 15. maj, 15. august og 15. november. I år vil opkrævningerne for 15. februar og 15. maj blive opkrævet samlet, med forfald 15. april.
Ligeledes blev det besluttet at kloakopsparingen skal stige fra 2.000kr til 5.000kr årligt, dvs. du bliver opkrævet 2.500kr. i kloakopsparing sammen med havelejen den 15. april.
Referatet fra generalforsamlingen bliver udsendt snarest.
De bedste hilsner
Stefan Straarup
Kasserer
På vegne af
Haveforeningen Enghaves Bestyrelse
PS
Du kan selv logge ind på vores hjemmeside og se dine opkrævninger eller opdatere dine stamdata.
Log ind på Medlemslogin
1. december lukkes der for haveforeningens vandsystem, det åbnes igen den 1. marts.
Det er op til det enkelte medlem at få lukket i havens målerbrønd og at få pustet haven/husets rør ud, hvis dette ikke allerede er gjort.
Stefan og Jesper tilbyder igen at puste jeres rør ud mod betaling.
Se mere her. Det bliver gjort den 2. december.