Aarhus kommune er ved at udarbejde en handleplan for kolonihaveområdet, hvor der bl.a. laves tiltag mod helårbeboelse, overbebyggelse og prisudvikling og udarbejdes et udkast for ny lejekontrakt for kolonihaver på kommunal jord.
Handleplanen er pt. sendt i høring. Du kan læse mere om handleplanen, høringen og deadline for eventuelle høringsvar her (se bokse i højre side).
Bestyrelsen har ikke indsendt høringssvar, da handleplanen primært retter sig mod kolonihaver på kommunal jord, hvilket Haveforeningen Enghave ikke er.
Inden for den næste måned vil du modtage årets første opkrævning fra Haveforeningen Enghave.
På generalforsamlingen, søndag den 5. marts, blev det besluttet af ændre antallet af opkrævninger fra 2 til 4 årlige opkrævninger. Fremover vil opkrævningerne have forfald 15. februar, 15. maj, 15. august og 15. november. I år vil opkrævningerne for 15. februar og 15. maj blive opkrævet samlet, med forfald 15. april.
Ligeledes blev det besluttet at kloakopsparingen skal stige fra 2.000kr til 5.000kr årligt, dvs. du bliver opkrævet 2.500kr. i kloakopsparing sammen med havelejen den 15. april.
Referatet fra generalforsamlingen bliver udsendt snarest.
De bedste hilsner
Stefan Straarup
Kasserer
På vegne af
Haveforeningen Enghaves Bestyrelse
PS
Du kan selv logge ind på vores hjemmeside og se dine opkrævninger eller opdatere dine stamdata.
Log ind på Medlemslogin
Natten til i dag har der været ild i et kolonihavehus i vores forening.
Der var ingen i huset, så der er “kun” sket materielle skader.
Branden er nok startet pga. et tændt og glemt bloklys.
I nogle kolonihaveforeninger har foreningen en fælles forsikring for alle huse. Det har vi ikke i Enghave – Så se at få bestilt den brandforsikring !
Ved en brand er det vigtigt at få kontaktet 1-1-2 hurtigst muligt. Hjælpen skal gerne kunne nå frem hurtigt.
Derfor se at få klippet hækken ind
Det altså dumt hvis naboens hæk er for bred til at en brandbil kan komme frem hurtigt.
Er man vidne til en brand og ikke selv kan få fat på det uheldige medlem, må man gerne kontakte bestyrelsen. Så kan vi prøve at få fat på medlemmet.
Et andet problem er vores adresse. Hvad er vores adresse? Det staves jo på mange måder??
Havef. Enghave
Enhaven, Haveforening
Haveforening Enghave
Enghave
HF Enghave
Sikkert flere…
Eller skal man skrive St. Blichers Vej 42?
Jeg havde i dette tilfælde hvor de skal ind via p-pladsen nok valgt den sidste.
Bestyrelsen arbejder allerede på at få styr på vores adresse.
Så den på sigt kommer til at hede: “Haveforeningen Enghave” efterfulgt af have nr. Bestyrelsen/Jesper
Du indkaldes hermed til den årlige generalforsamling i HF Enghave, der i år finder sted søndag den 6. marts fra kl. 14:30-18:00 (senest) på Åbyhøj Bibliotek.
På dette års generalforsamling skal vi bl.a. vende opsparing til kloakering samt stemme om muligheden for at bygge op til 50m2 i forlængelse af byrådets tilladelse til udvidelse.
Derudover skal vi finde to nye bestyrelsesmedlemmer til henholdsvis
kasserer og almindeligt bestyrelsesmedlem.
Vi håber derfor, at se så mange som muligt på dagen.
Dagsorden, regnskab, budget og balance er sendt på email eller med brev til dem der har valgt det.
Vi glæder os til at se dig den 6. marts på Åbyhøj Bibliotek.
Aarhus byråd har onsdag tilladt flere private og kommunale haveforeninger at ændre deres byggevedtægter til en husstørrelse fra max 40 m² til max 50 m².
Grunden hertil er et evt. muligt behov for tilbygning af badeværelse i forbindelse med kloakering. Link til beslutning
En sådan byggeudvidelse er IKKE gældende i Haveforeningen Enghave, før vi eventuelt på en generalforsamling skulle vedtage nye retningslinjer i vores byggereglement.
Bestyrelsen påtænker at tage punktet med på dagsorden på Generalforsamlingen d. 6. marts, 2016.
Alle andre medlemmer har ligeledes mulighed for at indsende forslag til dagsorden omkring ændringer af byggereglementet.
Det var så endnu en sommer i Enghave. Sommer og sommer… men selvom vejret nu er skønt er det blevet 1. oktober, som ifølge vores ordensregler betyder at sæsonen nu er slut.
Ude i virkeligheden (Aarhus Kommune) har man ændret på hvornår man må være i haverne.
Dette gælder ikke Enghave.
HUSK:
At flytte jeres adresse med hjem.
At betale vandregningen
OBS:
Vores skraldespande bliver tømt for sidste gang på mandag.
Vandet bliver lukket 1. december – men du skal selv “puste” dine rør ud.
Weekenden 5-6 september får vi igen en container til haveaffald.
Samme som sidst:
Har du rigtig meget haveaffald så vent til søndag og se om der er plads.
Ingen jord, sten, byggeaffald og bestyrelsesmedlemmer i containeren.
Hjælp med at hoppe og pakke containeren.
Onsdag den 9. september går bestyrelsen 2. havevandring.
Vi minder fra bestyrelsen om, at det, iflg. lejekontrakt og haveforeningens egen beslutning i øvrigt, IKKE er tilladt at udleje haver.
Haverne må udlånes gratis til eventuelle sommervandere eller lign, men ikke udlejes via AirB&B eller andre udlejningsinstanser.
Længerevarende udlejning er heller ikke tilladt. Ved udlån af haver i længere tid vil bestyrelsen rette henvendelse til ejeren af kolonihaven og vudere om der er tale om udlejning. Ved tvivls spørgsmål vil sagen blive taget op på næstkomende generalforsamling.
Torsdag den 25. juni om eftermiddagen og aften går bestyrelsen årets første havevandring.
Derfor er der som før omtalt bestilt en container til haveaffald, som vil komme på fredag og afhentes igen næste mandag.
Det var en stor succes sidste år.
Alle var gode til at “pakke” containeren så der var plads til mest muligt og så endte der ingen cykler, batterier, gamle havemøbler, kolonihavehuse, gamle venner, trampoliner, biler osv. i containeren – Ja faktisk var der kun hækaffald, grene og ukrudt. Præcis som vi har betalt for.
Husk også at flest mulige skal have gavn af containeren, så har du flere trailerlæs med hækaffald og træer skal du vente og se om der er plads søndag eftermiddag. (med eller uden tømmermænd)
Søndag den 8. marts 2015 indkalder bestyrelsen til den årlige generalforsamling for HF Enghave, så sæt allerede nu kryds i kalenderen. Det kommer til at foregå fra kl. 14:00-17:00 på Åbyhøj Bibliotek.
Vi forventer at kunne præsentere et nyt kontraktudspil fra Menighedsrådet, hvilket er et væsentligt punkt, der vil kræve det meste af tiden. Men du er selvfølgelig velkommen til at indsende punkter til afstemning/diskussion til dagsordenen (indsendes til lotte@hf-enghave.dk). Derudover har vi 3 bestyrelsesposter på valg (Formandsposten samt 2 almindelige bestyrelsesposter) foruden 2. suppleant, 2. revisor og revisorsuppleant. Så overvej, om du kunne have interesse i at indgå i bestyrelsesarbejdet for vores haveforening.
Vi fremsender den officielle invitation til + bilag senest en måned før generalforsamlingen finder sted.
De bedste hilsner og God Jul
Bestyrelsen i HF Enghave
Det er blevet den 1. oktober og dermed også slut på 2014 sæsonen – selvom det er svært tro i dette milde vejr.
Husk at flytte din folkeregisteradresse hjem, hvis du har haft adresse i kolonihaven denne sommer.
Bestyrelsen vil tjekke op på at alle har fået flyttet deres adresse hjem denne vinter.
Skraldespandene bliver tømt for sidste gang på tirsdag og herefter skal du tage dit skrald med hjem.